Honnan tudja egy vak masszőr, hogy nő vagy férfi a vendége, és mit "lát" a nőből?” – Egy vak masszőr őszinte vallomása

                                            

Honnan tudja egy vak masszőr, hogy nő vagy férfi a vendége, és mit "lát" a nőből?” – Egy vak masszőr őszinte vallomása

 

Amikor egy vendég megérkezik hozzám masszázsra, és becsukja maga mögött az ajtót, valójában egy sokkal nagyobb kapu is kinyílik. Egy olyan világé, ahol a látás nem számít, ahol a felszínes benyomásokat valami mélyebb, igazibb váltja fel. Ez a világ a tapintás, a hallás, a szaglás, az empátia és a jelenlét világa; s ebben a világban – bármilyen hihetetlen is – pontosan „látom”, hogy ki jött be az ajtón.

 

Sokan kérdezik tőlem: „Honnan tudod, hogy nő jött, és nem férfi?” Mások ennél is tovább mennek: „és mit „látsz” egy nőből, ha nem látod?” Ezek a kérdések egyszerre megindítóak és kihívóak, mert egy olyan világba engednek betekintést, amit a legtöbb ember nem ismer – vagy nem mer ismerni.

 

Most elmesélem neked, hogy számomra mit jelent ez. Hosszú lesz, mert a válasz nem egyetlen mondat. Ez nem egy sablonos „vak vagyok, és ezért érzékenyebb vagyok” történet. Ez az én világom; és talán egy kicsit a tiéd is lesz, mire a végére érsz.

 

 

1. A csend első másodpercei – a belépés

 

Amikor vendég érkezik, először a csend érkezik meg. Az ajtónyitás, a kabát zizegése, a lépések súlya – ezek már információk. Egy férfi általában erősebben lép be, súlyosabban teszi le a lábát, máshogy mozog a teste. A női léptek sokszor könnyedebbek, finomabbak, és érdekes módon van bennük valami ritmikusság, amit szinte csak érzékelni lehet, de szavakkal nehéz leírni.

 

Aztán jön a hang. Az első „Szia!” vagy „Jó napot!” már szinte mindent elárul. Egy férfihang jellemzően mélyebb, de nem ez a fő ismertetőjegye. Sokkal inkább az, hogy a női hangban gyakrabban van mosoly. Nem minden nő mosolyog, persze, de van egyfajta lágy ív a hanghordozásukban, egyfajta dallamosság. Ez nem mindenkinél jelentkezik, de sokszor az első szó után már érzem: „ő nő”.

 

A testbeszéd – amit nem látok, de hallok és érzékelek – is beszél. A ruhák mozgása, az illatok áramlása, a bőr súrlódása a szövethez. Egy nőnél más illatok vannak: gyakran parfüm, hajápoló, testápoló, esetleg egy kis smink finom illata. Ezek nemcsak információk, hanem „történetek”. Mesélnek arról, hogy milyen napja volt, honnan jött, milyen hangulatban van.

 

 

2. A kézfogás – első érintés, első kép

 

Nálam a kézfogás szent dolog. Az nem csak egy udvariassági gesztus, hanem egy „vizuális szkenner”. Amikor megfogom a kezét, érzem, hogy a bőr mennyire puha vagy durvább, hogy mennyire ápolt, hogyan szorít vissza. Egy nő keze általában finomabb, de ez nem szabály – sok férfinak is finom keze van, és sok nő keményen dolgozik a kezével. De valami más is van ebben az érintésben.

 

A kézfogásban ott van az emberi lélek egy darabja. Érzem, ha valaki fáradt. Érzem, ha valaki zárkózott vagy nyitott. A keze remeg? Meleg vagy hideg? Visszahúzza rögtön, vagy ott hagyja egy pillanatra a kezemben? Egy nő általában kicsit hosszabban tartja a kezem, ha bizalom van – nem fizikai értelemben, hanem valami „érzékeny kapcsolódásban”.

 

 

3. A test nyelve – amit nem lehet elrejteni

 

Amikor megkezdem a masszázst, már pontosan tudom, hogy nő vagy férfi fekszik előttem. De nem csak a testfelépítésből. A nők másképp „hordják a feszültséget”. Gyakran a válluknál, a nyakuknál, a lapockák körül érzem a hétköznapok terhét. Olyan ez, mintha nemcsak a saját gondjaikat cipelnék, hanem mindenki másét is: a gyerekét, a párjukét, a főnökükét, a világét.

 

A női test gyakran beszédesebb. Nem feltétlenül fizikailag, hanem energetikailag. Egy nő jobban „kifele él”, jobban „mesél” a testével. Érzem a légzése ritmusában, a feszültség eloszlásában, a kis mikromozgásokban. A test kommunikál; s én, a kezemmel, hallgatok.

 

Az izmok elárulják, ki mennyire van kapcsolatban önmagával. Egy nőnél sokszor érzem, hogy egyszerre van jelen és nincs is ott. Mintha máshol járna a feje, miközben a teste itt van alattam. Ezt nem kritikaként mondom, hanem együttérzéssel. Olyan sok a megfelelés, a felelősség, hogy sok nő csak itt, nálam, a masszázságyon kezd újra visszatalálni a testéhez.

 

 

4. A nő „látható” részletei – amit a kezem mesél el

 

Sokan kérdezik: „De mit látsz vak masszőrként egy nőből?” Nos, én nem a szememmel látok. Hanem az ujjaimmal, a tenyeremmel, a szívemmel.

 

Érzem a haját – ha le van engedve, selymesen omlik a kezem alá. Ha feltűzve van, néha le kell bontania, és akkor hirtelen ott van a nyaka – egy végtelenül érzékeny, finom rész, ahol az érintés szinte suttog. Érzem a bőrét – nem csak a simaságát, hanem azt is, hogy mennyire „van jelen”. Van, akinek a bőre úgy reagál, mint egy virág a napfényre. Másoké bezárkózottabb, tartózkodóbb.

 

Látom a testének görbületeit, nem szexuális értelemben, hanem strukturálisan. A medence formáját, a derék ívét, a vállak arányait, a gerinc futását. Ezek számomra olyanok, mint egy látónak egy szobor: nem vágyat keltenek, hanem tiszteletet.

 

A női test finomsága, rugalmassága, és ugyanakkor „ereje” lenyűgöző. Minden nő más. Van, akinek izmosabb a teste, van, akinek puhább. Van, akinek harcos a tartása, másnak inkább törékeny. De mindegyikükben van valami, ami megszólít. Valami, amit csak akkor hallasz meg, ha nem a szemeddel nézed.

 

 

5. A szív szeme – amit csak érzelmi vaksággal lehet nem látni

 

A nők sokkal többet adnak, mint amit kimondanak; s néha annyira belefáradnak ebbe a „mindenkinek megfelelésbe”, hogy nálam, a masszázs alatt szinte szétesnek. És ez nem baj. Ez „gyógyító”. Itt végre lehetnek azok, akik valójában. Lehetnek csendesek. Lehetnek gyengék. Lehetnek sebezhetők. Lehetnek önmaguk.

 

Nekem ez az ajándék. Nem látom őket a klasszikus értelemben. Nem tudom, milyen színű a szemük, nem tudom, milyen sminket viselnek, vagy hogy milyen márkájú a táskájuk. De látom őket „belülről”. Látom azokat a részeiket, amiket talán a tükör sem mutat meg nekik.

 

Látom a fáradtságot a lapockákban. A múlt nyomát a nyaki izmokban. A bezártságot a csípő körül. A megfelelés súlyát a gerinc mentén; látom az öröm csillanását is egy-egy ellazult izomban, a felszabadulást, amikor végre leengedik a vállukat, és a megkönnyebbülést, amikor kilélegeznek.

 

 

6. A búcsú – ami nem csak elköszönés

 

Amikor a masszázsnak vége, valami megváltozik. A nő, aki jött, már nem ugyanaz, mint aki elmegy. Ez nem a masszázs miatt van, hanem mert valaki valóban figyelt rá. Nem nézte, hanem látta. Nem csak a testét, hanem az egész lényét.

 

Talán ez a legfontosabb, amit egy vak masszőr tud adni: nem látok, de mindent észreveszek, amit a szem nem vesz észre. Nem ítélek meg senkit külső alapján, mert nincs külső számomra. Csak az ember van, a maga teljességében.

 

 

Amit a vakság adott nekem – és amit a nők tanítottak róla

 

A vakság nem sötétség. A vakság egy másfajta világosság. Egy világ, ahol a belső értékek, a jelenlét, a figyelem és a tisztelet az, ami számít.

 

A nők, akiket masszírozok, tanítanak engem nap mint nap. Tanítanak elfogadásra, érzékenységre, bátorságra és törődésre; ha megkérdezik, mit látok belőlük… azt válaszolom: a legtöbbet. Azt, amit ők maguk sem mindig mernek látni.

 

Amikor nem tudom biztosan – és mégis érzem

 

Van, hogy a test megtévesztő. Egy mélyebb női hang, egy sportos testalkat, vagy éppen egy nagyon finom mozdulatokkal rendelkező férfi is megtörheti az első benyomást; de ez nem okoz zavart. A vakság megtanított arra, hogy ne ítéljek azonnal. A nem mindig egyértelmű – különösen ma, amikor a nemi szerepek is árnyaltabbak; és ez jó. Mert engem nem a nem érdekel, hanem az ember.

 

Volt egy vendégem – látszólag férfi, legalábbis ahogy a lépteit hallottam. A hangja is mély volt. A kézfogása határozott, de puha. Amikor elkezdtem masszírozni, éreztem, hogy valami nem stimmel* – vagyis inkább: valami más. A gerinc íve, a csípő rugalmassága, a bőr finomsága – mind-mind mást súgott. Nem kérdeztem. Nem kellett. Egyszerűen jelen voltam, és ő is; s ez éppen elég volt.

 

 

A női lélek és a test emlékezete

 

A női test nem csak hús és csont. Egy nő teste emlékezik. Emlékezik a gyermekkori simogatásokra, az első szerelem érintésére, a fájdalmakra, a szülésre, a veszteségekre, az örömre. Ezek az emlékek ott vannak az izmokban, a szövetekben, a bőr alatti rétegekben. Amikor a kezem alatt fekszik egy nő, gyakran érzem: „itt valami történt”. Nem tudom megmondani pontosan, hogy mi. Csak azt tudom, hogy a test mesél.

 

Néha az érintésem alatt elkezd sírni valaki. Nem azért, mert fáj – hanem mert felszakad valami. Egy régi trauma, egy elfojtott érzés, egy régóta cipelt teher. A testben van egy bölcsesség, ami pontosan tudja, mikor van itt az ideje kiengedni. Én nem kérdezek. Csak fogom a kezét, és hallgatok. A csend néha többet mond, mint ezer szó.

 

 

A nők, akiknek a keze mindent elárul

 

Imádom a női kezeket. Olyan sokféleképp tudnak mesélni! Van, aki erősen szorít, van, aki csak alig ér hozzám. Van, aki remegve nyújtja felém a kezét – mintha félne a kapcsolódástól. Mások bizalommal teszik a kezüket a tenyerembe, és benne van az egész napjuk: a bevásárlás, a gépelés, a gyerekek emelgetése, a főzés, az élet apró mozdulatai.

 

Az idősebb nők keze külön történet. Barázdált, tapasztalt, mégis valahogy puhává válik az érintésem alatt. Mintha megkönnyebbülne, hogy most ő van soron. Hogy most nem kell adni, csak elfogadni.

 

 

Amit a női illatok mondanak el

 

A parfüm nemcsak illat. Az egyfajta identitás. Egy választás. Egy üzenet. Van, aki virágos, könnyed illatot hoz. Mások fűszeresebbet, komolyabbat. Van, aki teljesen illatmentes, és ez is mond valamit. Az illatok – akár természetesek, akár mesterségesek – mindig segítenek abban, hogy közelebb kerüljek a vendéghez.

 

Vannak más illatok is. A stressz szaga például más, mint a nyugalomé. A fáradtság, az idegesség, a bezárkózás mind-mind ott vannak a levegőben. Én ezeket érzem. Nem tudatosan. Nem elemzem őket. Csak tudom: most finomabban kell érnem, most halkabban kell kérdeznem, vagy most egyáltalán nem kell kérdeznem.

 

 

A női test, mint szentély

 

Tudom, furcsán hangzik egy vak férfi szájából, aki masszíroz, de számomra a női test szent dolog. Nem tárgy. Nem dísz. Nem eszköz. Hanem egy csoda, ami életet ad, gyógyít, megtart, és ezerféleképp változik.

 

Sokan jönnek hozzám úgy, hogy szégyellik a testüket. „Ne haragudj, most kicsit híztam.” „Tudom, csúnyák a combjaim.” „Lóg a bőröm”. Minden egyes alkalommal azt érzem: ez a test gyönyörű. Nem a modellek testével vetem össze – mert az nem is valódi. Ez a test valódi. Ez élt. Dolgozott. Szeretett. Szült. Csalódott. Élt és ez szép.

 

 

A hangok, amiket csak a vak ember hall

 

A masszázs közben a női test nemcsak mozdul, hanem „hangokat ad ki”. A légzés ritmusa változik. A váll alatt kilép egy sóhaj. A lapocka mellett megmozdul egy izom, és az egy picike sóhajtásnak hangzik. Ezek a neszek – amiket egy látó ember talán észre sem vesz – számomra útjelzők.

 

Ha a légzés mélyül, ha egy hang alig hallhatóan reszket, tudom, hogy ott valami történik. És ezeket én nem hagyom figyelmen kívül. Mert ezek „a lélek hangjai”. A női lélek nem mindig beszél szavakkal. Néha sóhajtással, néha egy picike nyögéssel, máskor meg csak egy elnyújtott kilégzéssel. És ezeket hallani kell, nem csak hallgatni.

 

 

A nő, aki egyszer sem szólalt meg – mégis mindent elmondott

 

Volt egy vendégem, aki sosem szólt hozzám. Bejött, lefeküdt, és csendben volt. Nem köszönt, nem kérdezett, nem köszönte meg. Először furcsa volt. De ahogy haladtunk előre az időben, és újra meg újra eljött, rájöttem: ez az ő nyelve. Ő így köszön. Így kér. Így mondja el, hogy fontos vagyok neki.

 

A teste viszont mesélt. Az első alkalommal merev volt, feszült, hideg. A negyedik alkalommal már meleg volt, puha, és a légzése ritmikus. A nyolcadik alkalommal pedig – és ezt sosem felejtem el – a keze megkereste az enyémet, és egy pillanatra megszorította. Szavak nélkül mondta: „köszönöm”.

 

 

A vak masszőr, mint tanú – nem csak gyógyító

 

Az évek során megtanultam, hogy nem vagyok csak vak masszőr. Tanú vagyok. Tanúja vagyok nők gyógyulásának, változásának, felszabadulásának. Tanúja vagyok annak, amikor egy nő először meri igazán elengedni magát. Amikor először meri azt mondani: „ma ne beszélgessünk, csak legyél itt.” S én itt vagyok. És az elég.

 

Tanúja vagyok a nőiségnek – annak a különleges, ezerarcú valaminek, ami nem csak test, nem csak viselkedés, nem csak szerep. Hanem jelenlét. A nő ott van a tekintetben, a hajmozdulatban, a nevetésben, az elhallgatásban. És én ezekből a részletekből összerakom őt.

 

 

Amit a nők tanítottak nekem a férfiasságról

 

Érdekes módon a nők voltak azok, akik megtanítottak engem arra, milyen férfinak lenni – valódi férfinak. Nem az az, aki irányít, parancsol, vagy erőből „jelen van”. Hanem az, aki figyel, tart, vigyáz, és nem akar uralni. Aki úgy erős, hogy közben gyengéd. Aki úgy vezet, hogy közben kísér.

 

A női test megtanított engem arra, hogy nem minden érintés erő. Néha egy alig észrevehető mozdulat többet ad, mint egy mély nyomás. Néha a csendes jelenlét gyógyítóbb, mint bármilyen technika. Ezt a tudást én ajándékba kaptam – minden egyes nőtől, aki a kezem alá feküdt.

 

 

Egy utolsó gondolat: mit lát egy vak masszőr egy nőből?

 

Most, hogy végére érsz ennek a hosszú vallomásnak, talán már te is érted: mindent látok, amit igazán látni érdemes. A mosolyt a hang mögött. A fáradtságot a vállban. A sebezhetőséget a csípő körül. A reményt a szív alatt. A nő nemcsak test – hanem történet, lélek, energia, zene. Ezt hallom, érzem, látom – minden érintéssel.

 

Köszönöm, hogy elolvastad. Köszönöm minden nőnek, aki bizalmat adott nekem. Az érintésem nem szem, de talán tükör.

  

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az endokrin rendszer és a masszázs: hogyan segíthet egy vak masszőr a hormonháztartás egyensúlyában?

Life coach vagyok és masszőr – így segítem a nők testi-lelki újjászületését; női ciklus, változókori panaszok, stressz

Vak masszőrként hogyan tudok segíteni a stressz és a szorongás oldásában – természetes módszerek, amik működnek?